YZU wins champion in 2015 Startup Competition 2015千里馬尋桃花源創業競賽 元智學生獲冠軍

Seven students from College of Management win the champion, Social Enterprise Group in 2105 Startup Competition in Taoyuan. Their work “Two of Third Cantee” also brings a prize of 30 thousand dollars.

The team includes Pu Hsueh(薛浦), Ying Wen Liao(廖映雯), Hung Jie Huang(黃泓傑), Chun Ting Pu(卜郡廷), Jo Yi Lin(林若懿), Ning Ko(柯寧) and Si Jie Liu(劉思婕). Professor Yueh Tsen Lin(林玥岑) is the instructor for the project.  To avoiding food wasting, Hsueh says the team tried to manage to amount of food in a bento.  It’s reported that people waste 2.75 million tons of food every year in Taiwan.  This project is to create a small portion of the meal and share the leftover with people in need.  The team also expects to cooperate with social enterprises and charity organizations to change the situation.

【本報訊】

元智大學管理學院學生薛浦、廖映雯、黃泓傑、卜郡廷、林若懿、柯寧、劉思婕,在指導老師林玥岑教授指導下,參加「2015千里馬尋桃花源創業競賽」,以作品「三分之二食堂」在競賽中脫穎而出,榮獲社會企業組冠軍殊榮,獲創業補助獎金三萬元。


元智管院學生-薛浦、卜郡廷、林若懿、柯寧、劉思婕、黃泓傑(左至右)
(元智管院學生-薛浦、卜郡廷、林若懿、柯寧、劉思婕、黃泓傑(左至右))

元智管院大四學生薛浦表示,三分之二食堂主要概念是,將便當的份量客製化,以減少食物浪費,將減量的部份分享給其他需要溫飽的人。薛浦表示,台灣人一年浪費275萬噸食物,如果將這些食物善加利用,透過客製化的設計,在動筷前,將食材客制量化,把吃不完的分量給有需要的人。除此之外,也期盼可以跟相關的社會企業或社福機構合作,共同解決更多的社會問題,讓群眾的力量發揮更透徹。

薛浦說,三分之二食堂是一間客製化份量的便當店,其中分成三種份量:完整份量、四分之三份量、三分之二份量,提供消費者十多種不同的主菜來挑選。三分之二食堂計畫與「醜蔬果大翻身計畫」合作作為原料的供給,在消費者消費過後,我們每餐都會統計可以捐出的便當捐助到當地的社福機構,此外,我們也提供了一些有工作意願的街友工作機會。如此一來,三分之二食堂不僅同時減少生食以及熟食的剩食浪費,並將這些食物提供給更需要的人,以及提供需要工作的人有再次就業的機會。

薛浦說,整個企劃提案中,不只確立議題以及目標客群,更利用了大量的數據來佐證這是一項可行的計畫,其中包括了1000份的有效問卷,甚至在預計開設地點的實際車流計算、觀察周邊環境,以及相關產產業的實際訪問以及調查。最重要的是,具有說服力的商業模式及熱忱的團隊才能夠經營長久,並有效解決社會問題。期許未來三分之二食堂的點子能夠成真,為社會帶來更好的改變。

Be the first to comment on "YZU wins champion in 2015 Startup Competition 2015千里馬尋桃花源創業競賽 元智學生獲冠軍"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*