Roundabout Graffiti Show the Beauty of Taiwan元智資傳學生 環島塗鴉 只為夢想

Six students of Information Communication organize the “4th Extension” for their artworks to make graffiti during the roundabout trip. The team members are Ai Ling Wang (王艾苓), Ho Lu Yu (于荷露), Yung Lei Sun (孫詠蕾), Chi Huang (黃祈), Lu Te Chien (錢路得) and Chih Yang Li (李志洋). The team locates wastelands at four sites in the east, west, south and north of Taiwan for their graffiti. They choose flowers in Chinese style as the symbol of the work, expecting to rebuild the wasteland into a culturally reborn location.

「Chinese Five Elements inspired us,」Wang says. The Five Elements, Wood, Fire, Earth, Gold, and Water, correspond to the five directions, east, south, central, west, and north, respectively. Nei-Li refers to the primary site, the main graffiti located. Four other sites are Taitung for the east, Tainan for the south, Taichung for the west and Taipei for the north. There are four blessed sayings in the graffiti on the site of Nei-Li: “Every footstep makes a lily grow.”, “May there be bounty every year.”, “Blooming flowers and full moon.”, “Longevity as the pine tree and crane.”, and “Lucky lion and dragon bring you prosperity and happiness.”

【本報訊】

12434322_1272452816114493_1529701598_n

(團隊首先選擇內壢為中央,進行主要的塗鴉創作)

 

12434264_1272452796114495_111148357_n

(團隊於內壢的廢墟上噴塗了滿滿的祝福)

元智大學資傳系四年級學生王艾苓、于荷露、孫詠蕾、黃祈、錢路得及李志洋,為了實現環島塗鴉夢想,組成了「四度蔓延」團隊,以全台灣為範圍,在東南西北四個方向各找一處廢墟,進行環島塗鴉創作,利用中國風格的圖案花卉做為環島創作發想,希望藉由塗鴉讓廢墟再造和推廣台灣文化達到相得益彰的效果。

團隊成員王艾苓表示,人類最早的文字和繪畫都是刻在牆上,那些壁畫是史前人類留下唯一的文明記錄。但隨著時代的進步,塗鴉的地位也慢慢改變,越來越多破舊甚至廢棄的建築,因為塗鴉而重新煥發生機,面對台灣的一些廢舊建築,其實可以利用塗鴉賦予新生命。

王艾苓說,我們選擇了中國傳統文化中的「五行」串連起整個製作。根據五行學說,“木、火、土、金、水”,分別對應著“東、南、中、西、北”的五個方位,首先選擇內壢為中央,進行主要的塗鴉創作,並以全台灣為範圍,在其東-台東、南-台南、西-台中、北-台北,四個方向各找一處廢墟,進行環島塗鴉之創作。

王艾苓說,五行又分別對應著“春、夏、長夏、秋、冬”的五季。所以在環島塗鴉中,以四季為內容進行創作,東部為“春華”,西部為“秋實”,南部為“夏耕”,北部為“冬藏”。而中央屬“土”,“土”又主“長夏”,“長夏”又表示季節的轉換與四季的平穩運動。因此,作為中央的內壢,就代表著四季平穩。四季平穩、歲歲平安、一切順利、諸事如意,這就是中國傳統文化中“福”的含義。

王艾苓等幾位學生,在內壢的廢墟上噴塗了滿滿的“祝福”,針對不同對象,祝福的圖像就不同,它們分別是步步蓮花、年年有餘、花好月圓、松鶴延年、祥龍獻瑞等,這些祝福寄託著人們所有的美好憧憬,反映了人們的理想與願望。

在環島過程中,他們到了台東的巴喜告部落,這裡獨特的原住民風情讓人印象深刻,幫助他們在塗鴉創作上很多靈感與感動,讓整個活動中更具意義。

1 Comment on "Roundabout Graffiti Show the Beauty of Taiwan元智資傳學生 環島塗鴉 只為夢想"

  1. 好美喔,學長姐真有才,但是噴漆是不是會觸犯法規呢? 我我也想做類似的活動該注意些什麼?

    (另預覽圖的那張鶴,在內文卻看不到耶

Leave a comment

Your email address will not be published.


*