Associate Professor Fu-Mei Hsu of the Chinese Language and Literature Department at Yuan Ze University has been awarded the “Third-class Hakka Affairs Professional Medal” by the Hakka Affairs Committee.元智中語系徐富美 獲頒客家委員會獎章

Professor Hsu has dedicated herself to long-term academic research in Hakka studies, particularly focusing on the Vietnamese Hakka and Hakka studies in Changhua. Her groundbreaking insights and achievements in the field of Hakka ethnicity and language are truly remarkable. This recognition by the Hakka Affairs Committee highlights the rarity and significance of her contributions.

【本報訊】

元智大學中國語文學系徐富美副教授長期投入客家學術研究,開發越南客家及彰化客家研究,對於客家族群及語言,皆有突破性創見與成果,並獲客家委員會「三等客家事務專業獎章」,實屬難得。

元智中語系徐富美 獲頒客家委員會獎章 (元智中語系徐富美獲頒客家委員會獎章/照片由人社院提供)

桃園譽為「客家第一庄」,是台灣客家人口最多的城市,元智大學雖非客家重點發展學校,但學校進行多項USR計畫與社區結合,徐老師將客家研究成果回饋到教學上,為元智客家課程增添不少獨特內容。

徐富美的學術專長為語言學,長期投入客家學術研究,曾主持國科會及客委會多項研究計畫,開發越南客家及彰化客家研究,著有多篇客家相關研究論文,對於客家族群及語言等研究,皆有突破性創見與成果。

在越南客家研究上,越南境內有關漢語方言的語言研究十分有限,學界對相關情況了解甚少。徐老師從2014年開始從事越南客家研究,也針對廣東話、閩南語及山由話等進行研究。徐富美表示,當初因為指導越南研究生的需要,沒想到後來自己也成為學術研究的受益者,有多篇學術論文陸續發表,研究成果頗具創見,突破客家研究既有格局。我們對自己的認識往往來自與別人的比較,臺灣桃園是外籍移工及外籍配偶很多的地區,透過桃園與東南亞地區的連結,學生能有更多不同文化視野認識臺灣。

徐富美的學術研究除了發揮其語言學專業外,也嘗試結合人類學及社會學等其他學科跨域研究,並運用GIS分佈地圖直觀呈現,使論文更具可讀性。現代講求跨學科、斜槓等概念,徐富美的研究,從傳統內部語言學走向外部語言學的研究取向,希冀為語言學和其他學科搭起一座橋樑,也展現元智中語系「與時俱進」的深耕國際交流的多元發展。

元智中語系徐富美 獲頒客家委員會獎章1 (徐富美的學術專長為語言學,長期投入客家學術研究/照片由人社院提供)

Be the first to comment on "Associate Professor Fu-Mei Hsu of the Chinese Language and Literature Department at Yuan Ze University has been awarded the “Third-class Hakka Affairs Professional Medal” by the Hakka Affairs Committee.元智中語系徐富美 獲頒客家委員會獎章"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*