YZU offers online courses for oversea students learning easily 元智啟動同步教學  學生安心遠距就學

In response to the spread of new coronavirus, Yuan Ze University offers online courses for students who weren’t able to return to school such as from mainland China or international students according to the principals of school suspension for severe pneumonia with novel Pathogens outbreaks by Ministry of Education and YZU Study at Ease Project for COVID-19 Prevention.

Fang-Mei Tseng, Dean of the Office of Academic Affairs, said that there are three plans on self-learning courses for students from China, Hong Kong and Macao. The plan A is the teacher’s class including the content written on blackboard to be recorded and upload to the portal with named as “Flip Classroom”. The Plan B is to upload the computer screen like files of PPT, word or selected web page together with teacher’s audio and video. YZU has software for the recording. In the Plan C, the university will provide students additional materials (such as PPT files, Word files, online learning reference sites, or other textbook files) for homeschool learner. If their learning is behind schedule, YZU will actively arrange after-school tutoring or other measures when they come back school.

【本報訊】

因應新型冠狀病毒肺炎疫情蔓延, 元智大學配合教育部頒定大專校院「校園因應嚴重特殊傳染性肺炎疫情停課標準」與「YZU 安心就學措施」等原則下,針對無法到校或是外籍、陸生等無法回台上課之學生採遠距教學,讓學生受教權不受影響。

元智大學國際語言中心老師黃郁蘭特別為無法返台上課的學生,開設定期同步直播課程 (2)(元智大學國際語言中心黃郁蘭老師特別為無法返台上課的學生,開設定期同步直播課程 。 /照片由本報提供)

元智大學針對「未返台之陸港澳生」提供無法返校學生彈性修業機制(學生安心就學措施)。校方建議教師採行的自主學習方案,包括授課教師將自行評估採用第ABC項方案,或相互搭配運用等。

元智大學教務長曾芳美表示,針對未返台陸、港澳生等自主線上學習的課程規劃有三方案,A方案是隨堂錄製老師上課及黑板畫面,上傳課程portal (上傳至「教材區」或將本課程設定為「翻轉教室」);B方案則是隨堂電腦畫面(例如PPTword 檔或所點選網頁)連同老師聲音等影音檔案上傳課程portal,教服組備有免費軟體,可協助錄製電腦畫面與聲音;C方案為在家自主學習者額外準備非屬課堂影音錄製型態教材(例如PPT檔、Word 檔、線上學習參考網址,或其他類 型教材檔案)。如返校就讀後,學習進度仍有落後者,學校將主動安排課後輔導或其他補救措施。

元智資訊服務處也配合疫情政策,為使學生學習不中斷,並減少群聚造成感染風險,資服處優先進行遠距教學環境的準備,使無法返校上課之師生,可使用Microsoft Teams軟體進行遠距同步教學,直播或課後觀看上課情形,老師也可指導同學同步學習。曾芳美表示,針對學校未來如有停課部分也已訂定同步與非同步遠距方案。

元智大學國際語言中心老師黃郁蘭特別為無法返台上課的學生,開設定期同步直播課程 (1)(透過Zoom雙向影音進行線上英語課程。 /照片由本報提供)

元智大學國際語言中心老師黃郁蘭特別為無法返台上課的學生,開設定期同步直播課程,透過Zoom雙向影音會議功能,每週為學生開線上英語課程;同時結合元智自行開發的磨課師平台與翻轉教室功能,將教材、影片和講義即時發送,課程進度完全不受疫情影響。

來自中國遼寧省瀋陽市就讀元智資訊管理學系一年級的李林軒表示,因疫情暫時無法來台就學,但利用軟體分享線上課程,一樣可以學習不耽誤學習進度。黃郁蘭這學期起,每周透過軟體幫幾位陸生直播上課,並將教材與音檔上傳教材管理平台,也製作補課講義和視頻遠距教學。李林軒表示,一定會全力配合老師,努力完成課程與作業,不辜負元智和老師的用心。

王梓懿是元智機械系一年級學生,因疫情入境管制,至今仍在江蘇宿遷市家中。他說元智為學生啟動安心就學措施,提供遠距線上課程,老師透過行動裝置,與他們面對面視頻交流,有問題時也可及時詢問。有了老師的講解,更容易掌握學習內容,利於養成自主學習,也利於老師瞭解學生學習情況。

曾芳美表示,元智線上課程已行之多年,從翻轉教育到大規模線上磨課師課程,元智在這一部分的教學軟硬體發展相當成熟,這學期因為疫情因素,校內許多老師也積極學習各種線上教學軟體,為防疫並肩作戰,為教學做好萬全準備。

Be the first to comment on "YZU offers online courses for oversea students learning easily 元智啟動同步教學  學生安心遠距就學"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*